الكل يقبل القسمة على الواحد الصحيح

 



لقراءة نقد فيلم واحد صحيح
الرابط:

Comments

ايه رايك فى تعدد الزوجات؟
Farida said…
الله عز و جل يا محمد شرعه
و في اعتقادي الشخصي ذكر سببه الأهم في سورة النساء ألا و هو الإعالة

وضعت محاذير بعينها فيما يتعلق بالعدل بين الرزوجات

و كان هناك توجيه من رب العالمين بعدم الزواج بأكثر من واحدة إن تعذرت المقدرة على العدالة

رأيي الشخصي أنه لا يوجد مطلق
كل حالة لها أسبابها
و طالما الانسان لا يغضب الله سواء بقبول التعدد
أو رفضه فالأمر سيان

المهم الضمير و العدالة
قد تستغفر الله عن ذنوبك أنت لكن ذنوبك في حق الآخرين تعد ذنب معلق يحتاج مسامحة الآخر

و هذا أمر يفضل على المرء اجتنابه
نقد متميز ومُحترف
أحسنتِ

أعجبتني جملة ساحرة في نهاية الفيديو تقول

بس أنا محتارة
مين اللي هي يسعدني أنا أكتر؟
العريس اللي أتمناه أنا جنبي؟
وألا العريس اللي يتمناني أنا جنبُه
Farida said…
القاضي

أشكرك

الجملة الأخيرة بالتحديد
معضلة

حلها البحث عن التوافق
في صورة تبادل متساوي للرغبة

المثل بيقول خدي اللي يحبك مش اللي تحبيه

أنا اعتقد الواحدة يرتبط باللي بيحبه و بيتحب منه في نفس الوقت
أيوه أنا فكرت في الإجابة أنا كمان

ولقيت إن الإجابة مش واحدة من الجملتين

الحل هو ان الواحد يحب ويتحب في نفس الوقت

قتلت واتقتلت :-)

Popular Posts