2013







كل سنة و كلكم طيبين , أنا معتزلة الكتابة لفترة , بحاول أقرأ بصراحة , أي حد بيقرأ بيعرف الحقيقة دي إن كل ما تقرأ اكتر كل ما تكتشف أكتر انك جاهل , بس القراية عاوزة صبر ووقت و أنا عندي الأول و مش دايما عندي التاني , بس بحاول

 طبعا حكاية اني مش بكتب عاملة لي حالة عدم توازن لأن الكتابة جزء لا يتجزأ من كينونتي /" أنت في مدونة كاتبة بالفصحى , لازم تقول كينونتي , عادي يعني! " /, في فكرة كتاب في دماغي و رواية جديدة بس فعلا صعب أكتب قبل التحضير للكتابة, و على قد ما ده متعب ليا , بس لازم أستنى شوية.

استمتعت بدراسة التسويق الترم الأول و لو ربنا كتب لي عمر هطبق اللي درسته بشكل جديد , إن شاء الله.

حياتي الشخصية كعادتي أحتفظ بتفاصيلها لنفسي إلا إذا كنت عاوزة أشارك لإيصال فكرة أو رأي, و كعادتها صعب تتحكي و غالبا مستحيل تتصدق , و مزاجي مأثر عليا فبالتالي برضه ده عامل من أحد عوامل عدم الكتابة.

2013 , هتجيب لي ايه جديد ؟ معرفش , مقدرش أتخيل , بس كل اللي فات في حياتي بتعبه و درامته " بسلاطته و بابا غنوجه " على رأي أحمد مكي , كله كان خير في الآخر , كعادة الله الواحد ,  مسبب الأشياء و خالق الكون اللي أنا مؤمنة بيه.

أيا كان اللي هتجيبه , 2013 هيكون بإذن الله , كالعادة خير و كالعادة برضه غير متوقع بالمرة.

2012 كانت زحمة و في نصها التاني جيت أمريكا و سؤالين بتسألهم من يوم ما جيت امريكا
المصريين يسألوني " قلعتي الحجاب و لا لسه؟ " !!
و الاجانب يسألوني " ازاي واحدة جميلة زيك سنجل ؟"

بالنسبة للسؤال الأول , إجابته "و انت مالك, هو على دماغي أنا و لا على دماغك انت ؟"
إجابة السؤال التاني "It's complicated "

هرجع للكتابة أول ما أقدر , أنا محتاجة الكتابة أكتر من أي حاجة في الدنيا

الرواية حققت صدى معقول الحمد لله , بس بيني و بينكم , لازم أكتب حاجة احسن منها , عيب أوي كده
أصلي , زي عوايدي , بقيت واحدة تانية , أنا كل سنة واحدة معرفهاش , و ده مش تعدد شخصيات على فكرة لأن المكان و الزمان دايما بيتغير , فالشخصية كمان بتتغير

معرفش مين أنا في 2013 , و السنة اللي فاتت اتمنيت لكل واحد فيكم مرايا , السنة دي بتمنى لكل واحد فيكم حكاية.
و يارب تكون حكاية كويسة , أكيد هرجع ألاقي كل الناس اللي أعرفها حصل لها أحداث و أنا في البعد و حكايات تانية , بتمنى تكون خير , و بتمنى في السنة دي أرجع أكتب , دلوقت بتمنى لكم عام جديد سعيد.

و هكتب  لكم حتة كتبتها لصاحبتي في رسالة ختمت بيها السنة دي بكل أحداثها :

"إنه التحرر في أقصى صوره , عندما لا تمتلكين شيئا لتخسرينه و تعيشين و كأنك قد ملكت العالم , لضحكاتك صدى أسر قلب كل من سمعها.
و تلك بداية كتابة ستكتمل فيما بعد , لأن ما لا يقتلنا يجعلنا أقوى .
الاستئناف في حد ذاته , بداية حياة.

عيشي , عيشي كأنه لا غد و اضحكي من القلب, وأحبي إن صادفك من تميل له الروح و لا تشغلي بالك بأحد, الحياة مليئة بالحمقى و عميان القلب , خلقوا فقط  كي يعرفونك نعمة ما وهبت من بصيرة , و تشعري بالشفقة تجاه شقائهم ,احمدي الله على كل شيء لكن لا تفرحي بما آتاك و لا تأسي على ما فاتكِ.

إن تلك الرسالة التي أكتبها لك هي كالعادة بداية حكاية جديدة , كتاب آخر , سنقرؤه سويا , يوما ما ,إن أراد الله , لقد كتب الرب على نفسه الرحمة و كتب علي أنا عشق الكتابة , و ذلك الكتاب تحديدا سيكون استثنائيا
و .............. سنرى

أحبك"

كل سنة و أنتم طيبين 
أميرة الشربيني 



............

Comments

Popular Posts